چکیده: با افزایش رقابت بین شرکت های بیمه در زمینه به دست آوردن سهم بزرگتری از بازار، یافتن راههایی برای کسب رضایت بیشتر و وفاداری مشتریان دغدغه اصلی مدیران این شرکتها شده است. در این میان نقش کارکنان این صنعت جهت تأمین اهداف شرکتهای مذکور بر کسی پوشیده نیست. استفاده از روشهای مؤثر به منظور جهتدهی رفتارهای کارکنان به سمت مشتری مداری و همچنین پرهیز از بروز رفتارهای انحرافی میتواند تا حد زیادی تأمین کننده اهداف سازمانی مدیران و در نهایت شرکتهای بیمه باشد.
این پژوهش به بررسی تاثیر رهبری اخلاق مدار بر رفتار مشتری مدار و رفتار انحرافی کارکنان صنعت بیمه می پردازد. در این پژوهش براساس نظریه «چسبندگی» از یک مدل خطی استفاده شده است.
این پژوهش از طریق توزیع پرسشنامه در میان کارشناسان و مدیران شعب شرکتهای بورسی بیمه که انتظار میرود نسبت به سایر شرکتهای بیمه دارای سهم بزرگتری از بازار باشند انجام شده است. سپس به کمک روش معادلات ساختاری لیزرل، روابط بین متغیرهای مدل (شامل رهبری اخلاق مدار، رضایت شغلی فردی، تعهد کاری، مشتری مداری کارکنان و رفتار انحرافی کارکنان) مورد بررسی قرار گرفته است.
بر اساس یافتههای این پژوهش، رهبری اخلاق مدار مدیران بر رضایت شغلی کارکنان و تعهد کاری آنان مؤثر است. نتایج به دست آمده حاکی از تاثیر تعهد کاری و رضایت شغلی کارکنان بر مشتری مداری آنان میباشد.